فنی حرفه ای یا کاردانش؟!!!

ساختار نظام جدید تحصیلی آموزش و پرورش

ساختار نظام تحصیلی آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران براساس مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، شامل ۶ سال دوره ابتدایی و ۶ سال دوره متوسطه(جمعاً دوازده سال) است.

دوران تحصیل رسمی و عمومی، با توجه به ماهیت و ویژگی برنامه‌های درسی شامل دوره آموزش عمومی (مرکب از دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه)و دوره آموزش نیمه تخصصی (دوره دوم متوسطه) خواهد بود و در پایان دوره دوم متوسطه به دانش‌آموزان مدرک دیپلم اعطا می شود.

اهداف دوره دوم متوسطه

فراهم آوردن شرایط، زمینه ها و امکانات لازم و بسترهای قانونی و حقوقی برای تقویت و نهادینه سازی فرآیند تعلیم و تربیت در ساحت های شش گانه تربیتی دانش آموزان، توسعه آموزش های این دوره( نظری، فنی و حرفه ای، کاردانش) و ارتقای کیفیت، متناسب با نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، با توجه به مقتضیات جغرافیایی مناطق و رعایت تناسب بین محتوای آموزشی، نیازها و شرایط سنی و ویژگی های جنسیتی دانش آموزان، براساس اصول زیرصورت می پذیرد:

  1. تأکید بر امر تزکیه و تربیت دینی و تقویت آداب و مهارتهای زندگی
  2. توسعه مهارت آموزی و اشتغال، برحسب نیازهای کشور وعلاقه واستعداد  افراد وادامه  تحصیل در آموزش عالی، بر اساس شرایط و امکانات محیط، با توجه به پیشرفت های علمی و فنی
  3. افزایش کمیت و ارتقاء سطح کیفی ومنزلت آموزش های فنی وحرفه ای وکاردانش
  4. توسعه و تقویت آموزش های متوسطه و ساماندهی آموزش های خارج از مدرسه، با فراهم آوردن زمینه استفاده حداکثری از مشارکت، امکانات و منابع سایر سازمانها و دستگاه ها

دانش آموزان پایه نهم(دوره اول متوسطه) برای ورود به دوره دوم متوسطه(پایه دهم) باید انتخاب شاخه و رشته داشته باشند

چگونگی انتخاب راه آینده

انسان از لحظه‌ای که پا به عرصه‌ی وجود می‌گذارد نیازمند کمک و یاری دیگران است. در هر مقطع از زندگی بنا به مقتضیات آن دوران و به منظور کسب موفقیت‌های تحصیلی و اتخاذ تصمیم برای انتخاب شغل و حرفه‌ی مناسب محتاج راهنمایی است. امروزه دامنه‌ی تحولات جامعه، پیچیدگی روزافزونی یافته و گسترش دانش‌ و فن، تعدد مشاغل، رشد و جابجایی جمعیت، مستلزم این است که دانش‌آموزان عزیز، آگاهانه و با یک برنامه‌ریزی صحیح در انتخاب راه‌ آینده خویش تلاش نمایند.

هدف و برنامه‌ریزی در زندگی

داشتن هدف در زندگی باعث تحرک و انگیزه شده و تلاش برای رسیدن به آن را موجب می‌شود. هدف مهمترین رکن زندگی و قصد نهایی برای ایجاد هماهنگی لازم در فعالیتها است و احتمال موفقیت را بخصوص در امر تعلیم و تربیت افزایش می‌دهد. در تعیین هدف سه عامل مهم ضروری است:

  • هدف باید واقعی، قابل دسترس و به دور از خیال‌پردازی باشد.
  • فرد از توانایی و استعداد رسیدن به آن برخوردار باشد.
  • رسیدن به هدف تدریجی باشد.

عوامل مؤثر در انتخاب رشته تحصیلی و شغل

دانش‌آموزان قبولی پایه نهم دوره اول متوسطه وارد مرحله انتخاب رشته می‌شوند که این انتخاب، نقش سازنده‌ای در زندگی فردی و اجتماعی و شغلی آینده آنها ایفا می‌کند.شکل زیر برخی از مهمترین این عوامل را نشان می دهد. 

شاخه ورشته در دوره دوم متوسطه

دوره‌‌ دوم متوسطه دارای سه شاخه نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش است، هرشاخه تحصیلی معرف یک سمت‌گیری عمده درزمینه تحصیل ویا اشتغال است.

هر یک از شاخه های این دوره دارای رشته هایی خواهد بود که تنوع آ نها براساس نیاز جامعه، اقتضای زمان و امکان اجرای آن تعیین می شود.  شکل زیر شاخه های دوره دوم متوسطه را نشان می دهد

نظری

این شاخه چهار رشته:

  1. ریاضی – فیزیک
  2. ادبیات و علوم انسانی
  3. علوم تجربی
  4. علوم و معارف اسلامی

را در بر می گیرد.

فنی و حرفه‌ای

در نظام جدید آموزشی این شاخه مشتمل بر چهار زمینه صنعت، کشاورزی ، خدمات وهنر است که هر زمینه دارای یک یا چند گروه، هر گروه دارای یک یا چند رشته اصلی می باشد و جمعا دارای ۴۱ رشته است.

  • زمینه ی صنعت مشتمل بر ۱۸رشته که ۱۳رشته از آن خاص پسران و ۵رشته از آن مشترک بین دختران و پسران می باشد.
  • زمینه کشاورزی شامل ۵رشته که از میان آن ۴رشته خاص پسران و۱ رشته مشترک بین دختر و پسر می باشد. 
  • زمینه ی خدمات شامل ۵ رشته است که ۱ رشته خاص دختران و۲رشته مشترک بین دختران و پسران و۲ رشته خاص پسران می باشد.
  • زمینه ی هنر ۱۳ رشته که۱ رشته خاص دختران و۱۲ رشته مشترک بین دختران وپسران می باشد.

واحدهای آموزشی مربوط به این شاخه هنرستان فنی وحرفه ای  نامیده می شوند.

کاردانش

این شاخه دارای چهارزمینه صنعت،کشاورزی ،خدمات وهنر است که هر زمینه دارای یک یا چند گروه، هر گروه دارای یک یا چند رشته اصلی و هر رشته دارای یک یا چند رشته مهارتی می باشد.

 واحدهای آموزشی مربوط به این شاخه هنرستان کاردانش نامیده می شوند.

تفاوت های شاخه فنی حرفه ای و کاردانش

* دروس عملی و ساعات کارگاهی شاخه کار دانش بیشتر از فنی و حرفه ای است.

*آمادگی و ورود به دانشگاه از طریق کنکور هنر با فنی حرفه ای ۱۰۰ درصد امکان پذیر است.

* شرایط استخدام برای فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای بهتر است.

 

تماس با ما

آدرس: پایین‌تر از میدان ولیعصر،کوچه فرهنگ حسینی، پلاک ۱۴

تلفن تماس: ۵ – ۰۲۱۸۸۲۰۷۰۰۴

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت متعلق به هنرستان بشارت می‌باشد

طراحی شده توسط تیم راپید